Vrienden

14 april 2019 - Parrita, Costa Rica

Maandag

We gaan weer met zijn allen de dieren voeren Jason helpt nu ook. Ik kom er achter dat zijn Spaans net zo slecht is als die van mij. Ik had het gevoel dat ik meer in de weg liep en de werkers irriteerde doordat ik ze niet begreep. Nu voel ik mij beter want Jason begrijpt net zo weinig. Ik begrijpen misschien nog beter maar ik heb ook al 5 weken geoefend.

In de middag moeten we een constructie verven. Het is erg warm want de constructie staat pal in de zon. We gooien per ongeluk de pot met verf om, nu zit alles onder de verf. We proberen het weg te spoelen met een tuinslang maar verspreidden het alleen maar meer. Het is gezellig, ik kan Engels praten met Jason. Hij is 38 en komt elk jaar voor 6 maanden naar Costa Rica. Hij doet vrijwilligerswerk op verschillende boerderijen. Ook gaat hij vaak voor een maand lang de jungle in en dan leeft hij daar. Dan vangt en zoekt hij zijn eigen eten.

Na het werk leert Jason mij hoe ik kokos melk moet maken. Stap een is de kokos uit de omhulsel halen. Dit moet met een scherpe stok, de omhulsel is erg stug.

96883D64-871A-4C20-B826-B1F66F86A43A

E74CB7BA-CB2F-4633-9114-670FFFD0DC89

Stap twee is de kokosnoot openmaken dit doet hij met een machete. Hij moet recht slaan zodat de kokosnoot mooi doormidden breekt.

EEFB0F7C-F18B-4AF4-A17A-815472053A4F

Stap drie is het kokos water in een bak en het vruchtvlees uit de noot halen. Hiervoor heeft hij een speciaal mes.

E8F5F466-8ECE-42CC-812D-4AF4FC43FDF5

Stap vier is alles in de bak voor 10 minuten kneden. Zo gaan alle vitamines, mineralen van het vruchtvlees in het water.

1EFA92F2-6525-41D2-825B-E010FC8BD99B

15DA58DB-A392-43EE-AF51-45CD2D3216A4

De laatste stap is om het in een speciaal zeefzakje te doen en het vruchtvlees uit het water te halen. En dan hebben we zelfgemaakte, pure kokosmelk. Het is super lekker.

23C53BE5-AE17-4685-A84E-0513E2F44FC4

74A6FD59-C207-437F-8BC7-0A4B6C7A8DE1

Dinsdag

We gaan weer de dieren voeren die moeten natuurlijk gewoon elke dag eten. Vandaag gaat Mario rijden op de tractor. Hij is net begonnen met leren hoe dat moet. Hij blijft elke keer haken achter de hekken en materiaal wat overal staat. Hij blijft maar achteruit en vooruit rijden om te proberen er langs te komen. Hij blijft elke keer dezelfde kant op draaien met het stuur. Ondertussen heb ik door hoe je moet sturen. Ik probeer het aan Mario te vertellen, eerst wil hij niet luisteren. Uiteindelijk probeert hij het op mijn manier en het lukt in een keer.

We zijn de dieren aan het voeren en Adrian komt langs op zijn paard. Ik ga hem knuffelen en hij zegt dat ik er op mag zitten. Hij gaat mijn werk doen en ik mag rondjes rijden op het paard, zo leuk.

Hierna gaan we verder met verven van de stellage.

Voor het eten maken we kokos curry. Hiervoor maken we eerst kokos melk. Dit duurt lang want het is veel werk. Het is wel gezellig om samen te koken. Het eten is heerlijk.

Woensdag

We voeren de koeien weer. Jason schept het voer in de bakken en ik jaag de koeien weg. Een van de koeien geeft mij een kopstoot en ik val bijna om. Ik kom er achter dat ik niet zo goed ben in de koeien weg jagen en dat ze best gevaarlijk kunnen zijn.

85B8E704-A280-47B3-9D0A-B1702D6D4E73

In de middag gaan we de koeien wegen. Dit doen we zodat ze weten welke koeien volgende keer geslacht kunnen worden. Voor we beginnen mag iedereen op de weegschaal staan super grappig. Er is een koe die over de hekken blijft springen en elke keer bijna ontsnapt. Ze brengen alle koeien weg en doen deze als laatste, het lukt uiteindelijk.

We koken samen, luisteren muziek, drinken bier, praten en lachen veel. We spelen kaartspelletjes en hebben het erg gezellig. Jason leert mij een Amerikaans spel genaamd Rumy. Hierbij moet je kaarten neerleggen en deze tellen als punten. Je legt drie dezelfde kaarten neer bijvoorbeeld 3 koningen of van hetzelfde symbool boer, vrouw, koning. Als je aan de beurt bent pak je een kaart. Als je geen kaarten meer hebt tel je de punten. Het is een leuk spel waar je goed  bij na moet denken. Ik leer Jason het spel pesten.

Donderdag

We hoeven vandaag opeens niet te werken dus ik kan een beetje uitslapen. Als ik op sta heeft Jason al een ontbijtje voor ons gemaakt en koffie gezet. Het is fijn om niet meer alleen te zijn. Er is iemand om mee te praten en te lachen. We spelen kaartspelletjes. Ik moet echt bewegen want als dat zitten maakt mij stijf. Ik heb zin om paard te rijden. We vragen Adrian of we de paarden mee mogen nemen. Het mag! Jason en ik gaan proberen de paarden te vangen. Ze staan in een grote wei. Een paard is oud en staat bij de ingang. Het tweede paard is jong, snel en staat achterin de wei. Ik probeer hem te vangen maar hij galoppeert weg en rondjes om mij heen. Het oude paard zadel ik op. Gelukkig heb ik tijdens het werk goed opgelet dus ik weet precies hoe het moet. Ik ga proberen om met het paard de andere naar de ingang te lijden. Het lukt echt niet hij blijft nog steeds rondjes om mij heen galopperen. Op het oude paard ben ik sneller maar niet snel genoeg. Adrian komt ons helpen. Hij gaat op het oude paard en hij heeft twee minuten nodig en het lukt hem.

We rijden over de boerderij en het is erg mooi. Lekker in de zon met mooie uitzichten. We kletsen wat en bekijken alles wat er te zien is. Af en toe laten we de paarden rennen. Het is erg leuk

3549458D-E046-42BC-B705-B5B8C24CC42C

Vrijdag

Vandaag werken we weer. We gaan de dieren weer voeren. We komen bij een weiland en de koeien zijn door de omheining gebroken. Ze zijn zo door het prikkeldraad en de houten palen gelopen. Alle koeien zijn door elkaar. Adrian en Mario zitten op de paarden en proberen ze naar de goeie plek te krijgen.

In de middag gaan we de gebroken omheining repareren. Jason en ik moeten een speciaal soort boom zoeken. Deze moeten we omhakken met een machete zodat we er palen van kunnen maken. Om bij de bomen te komen moeten we door een moeras van gras, water en modder. Het is zwaar om doorheen te lopen. Ik moet goed uitkijken zodat ik geen water in mijn laarzen krijg. Jason hakt de bomen om en ik sleep ze heen en weer. Elmer is ondertussen bezig om ze in de omheining te zetten. Ik ben mijn waterfles kwijt en heb geen drinken bij mij. Het is zo warm en zwaar. Als we klaar zijn ben ik er zo klaar voor om naar huis te gaan en heel veel te drinken.

We willen na het werk naar het stadje fietsen maar alle fietsbanden zijn lek. Gelukkig wil Emilio nieuwe voor ons halen. Ondertussen komt er een nieuwe vrijwilligster aan; Evelyn. Zij komt uit chili. Zij spreekt een beetje Engels maar vooral Spaans. Nu kunnen we elkaar helpen om de talen beter te spreken. Jason verstaat Evelyn haar Engels niet omdat haar uitspraak wat vreemd is. Ik versta het wel en vertaal het voor Jason. Jason kan beter Spaans spreken dus hij reageert. Zo kunnen we toch mooi een gesprek voeren.

Jason en ik gaan naar het stadje om geld te pinnen. Helaas zijn er maar twee fietsen dus Evelyn kan niet mee. S’avonds maken we een wandeling over de weg opzoek naar een slang want die heb ik nog steeds niet gezien.

Zaterdag

We maken een wandeling over de boerderij opzoek naar een luiaard. Jason en Evelyn hebben beide al een gezien op de eerste dag dat ze hier waren. Ik ben nog steeds opzoek. Het lukt ons helaas niet om een te vinden. We gaan gezellig samen eten. Hierna gaan we naar de bar om in het zwembad te zwemmen. Evelyn en ik gaan van de glijbaan en die is best gevaarlijk en gaat hard. Het is super grappig.

Zondag

We gaan met zijn allen naar het strand en lekker zwemmen. Lekker in de zon liggen en luisteren naar e zee. In de avond maken we kokos melk. We doen veel kaart spelletjes.

1. Thecla:
    2 mei 2019
    Leuk Yana, dat er nu ook anderen aanwezig zijn op de boerderij. Dit zoals je had voorgesteld veel leuker is dan alleen. Fijn dat je het zo ook meemaakt.