Vrijheid

21 april 2019 - Jacó, Costa Rica

Maandag

We gaan weer de dieren voeren. De omheining die we vorige week vrijdag neer hebben gezet zijn weer kapot. De koeien zijn er gewoon weer doorheen gelopen. Weer moeten we de koeien uit elkaar halen.

In de middag moeten we 100 meter aan prikkeldraad omheining weghalen. Het is verroest en lelijk geworden. Langs de weg is geen schaduw en we werken compleet in de zon. Het is zo warm en ook met zonnebrand verbrand ik erg. Evelyn en Jason halen de spijkers uit het hout. Ik rol al het prikkeldraad op zo voorzichtig mogelijk. Zelfs met handschoenen haal ik mijn armen en handen open aan de stekels. We hebben een muziek box meegenomen dus we hebben half een feestje tijdens het werk. Het is gezellig en we werken hard. Af en toe loopt iemand terug naar het huis om water te halen.

Na de lunch realiseer ik mij dat vandaag de uitslag van de toelating procedure van toegepaste psychologie is. Snel zoek ik WiFi op en ga ik mijn mail bekijken. Ik ben toegelaten! Niet alleen dat maar ik ben nummer 19 van de 190 dus ik zit in de top 10%! Ik ben zo blij. Ik ga naar de bar voor WiFi zodat ik mijn plek kan accepteren.

Evelyn en Jason komen na een tijdje ook. Eerst komt Evelyn we drinken een biertje. Volgens mij hebben wij een goede vibe want iedereen wil ons bier geven. Er wachten drie op ons in de koelkast. De serveerster komt naar ons toe en verteld ons dat een persoon heel graag met ons op de foto wil. We gaan op de foto. Ze hebben een eigen koffie plantage en hebben de koffie bij zich. Ze delen dit met ons en het is zo lekker. We hebben een gezellig feestje met zijn allen.

AECD7AB4-BEDE-48F9-99A3-3ED71541A7A3

25A46469-0415-4D8F-B6B9-5C8014F81F60

Als we met zijn drieën terug lopen over de weg zien we opeens een slang. Hij is klein ongeveer een meter. Jason verteld dat het een Tersiopelo is. Dit is een super giftige slang als je hierdoor word gebeten ben je dood in een uur. Het is cool om te zien. We moeten wel op afstand blijven zodat hij niet boos word. Ik ben wel blij dat ik samen met Evelyn en Jason ben anders had ik niet geweten wat ik moest doen.

Dinsdag

We gaan weer door met de dieren voeren. We mogen weer de tractor besturen. In de middag moeten we het grasmaaien met een weedwacker. We moeten een schort om, een masker voor en een harnas aan waar het apparaat aan kan hangen. Het is erg zwaar op mijn schouders. Ik kan bijna niet bij de gasknop, het lukt net. We zijn 2 uur aan het grasmaaien. De stenen en stukjes van ik weet niet springen tegen mijn armen. Dit is een werkje wat ik niet leuk vind. Het is warm, lawaaierig en zwaar.

A8EA33ED-83D5-427C-94D8-2A8B5A8826DF

S’avonds doen we gezellig kaartspelletjes. Ze leren mij poker, blackjack en chili spelletjes, skala, skooba en een waarvan ik de naam ben vergeten.

Woensdag

We gaan weer de dieren voeren en hekken repareren. Voor het ontbijt hebben we iedereen uitgenodigd. Jason heeft gallo pinto gemaakt. Dit is een typische Costa Ricaans ontbijt van rijst met bonen en saus. Het is gezellig we eten en kletsen samen.

Na het werk komen Mario en Elmer weer langs. Ze hebben drinken gemaakt van kokoswater en een drankje. Ze blijven tot laat in de avond met ons kletsen, lachen en drinken.

E41A1450-EF4A-4FEC-AF9D-D6622D8E75E8

Donderdag

Vandaag zijn we weer opeens vrij omdat het Pasen is. We doen rustig aan. We gaan met de paarden rijden over de boerderij en doen kaartspelletjes.

Vrijdag

Vandaag zijn we ook vrij.

We willen naar Jaco om naar het strand te gaan. Als we op de bus aan het wachten zijn komen er mensen naar ons toe. Ze vragen wat we gaan doen en vertellen ons dat de bus pas na 3 uur gaat. Dan gaan we eerst maar Parrita in. We lopen rond maar alles is dicht. We zitten in het parkje en drinken koffie in een cafeetje.

Eindelijk is de bus er en we gaan. We lopen rond door Jaco en gaan wat eten. We besluiten lekker op het strand te liggen. Het is super druk want iedereen is vrij. Er is nog een plek vrij met strandstoelen en een parasol. We gaan hier zitten, we moeten wel een beetje betalen maar dit is het wel waard. De zon is zo hard vandaag dat ook al zitten we in de schaduw, ik verbrand nog steeds.

Zaterdag

We zijn nog steeds vrij. We ontbijten heel rustig en uitgebreid. We besluiten naar Estarillios beach te gaan. We staan lang te wachten op de bus en willen wat drinken kopen bij het winkeltje. Net als we in de winkel staan rijd de bus langs. We hebben hem gemist. Dan proberen we een Uber te krijgen maar er is geen beschikbaar. We geven niet op we gaan weer wachten op de bus. Eindelijk lukt het we hebben niet veel tijd voor het donker. We lopen wat rond langs de winkeltjes en het strand en gaan dan vroeg weer terug.

S’avonds zitten we op ons terras en zie ik een vallende ster. Het is zo groot het verlicht e hele lucht het lijkt net een bliksemschicht. Ongeveer zo.

73070C24-10C6-4F5C-B4A9-6D767362B69C

Zondag

We eten, kletsen, doen spelletjes en wandelen over de boerderij. We rusten lekker uit.

1. Marieke Gorter:
    5 mei 2019
    Gefeliciteerd met je toelating en uitslag voor vervolgopleiding.
  2. Petra Vreugdenhil:
    5 mei 2019
    Hoi Yana
    Wat goed van je dat je bij de top tien zit en bent toegelaten!! Heel erg goed van jou!
    Ik heb de indruk dat je het naar je zin hebt daar nu met Jason en Evelyn. Je weet nu veel ban trekker rijden, prikkeldraad, voeten, koeien en paarden. Die giftige slang brrrr. Gelukkig wist Jason wat voor slang het was, veel plezier nog. Je moeder zal nu ongeveer bij je zijn 😀😘