Afscheid

28 april 2019 - Manuel Antonio Parque Nacional, Costa Rica

Maandag

In de ochtend gaan we weer de koeien voeren. Daarna moeten we nieuw prikkeldraad zetten wat we eerder weg hadden gehaald. Elmer helpt ons deze keer mee. Het is weer vol in de zon en erg warm. Maar we hebben weer muziek en dat is leuk. We werken hard en zijn snel. Elmer zorgt dat we langzamer werken zodat we de tijd vullen.

Als middag eten maken we een lasagne. Deze is zo lekker en goed gelukt dat we alles opeten.

Dinsdag

Evelyn en ik mogen vandaag balken insmeren met olie, dit zorgt dat ze niet zo snel vergaan. We bedenken samen een goed systeem en zijn om kwart voor 8 al klaar. Nu hebben wij extra lang pauze. Na het ontbijt gaan we naar een groot veld. We nemen 2 tractors mee met allemaal apparatuur en iedereen is er. We zijn met ongeveer tien mensen. Het velt waar we heen gaan moet verdeeld worden in kleinere stukken. Dan moeten we palen in de grond zetten en schrikdraad installeren. Alleen het veld is niet recht er is nog niks gemeten en ze moeten nog uitrekenen hoe het allemaal gaat passen. De drie mensen die hier over gaan zijn aan het discussiëren. Evelyn, Jason en ik zitten op de grond of op de tractor te wachten. Voor twee uur lang zitten we tijd te verdoen. Evelyn en ik hebben bedacht dat wij samen een bedrijf kunnen beginnen in het optimaliseren van werk uren. Wij hebben bedacht dat de mannen die dit moeten regelen geen voorbereiding of plan hebben. Dat schiet natuurlijk niet op. Het is niet erg want Evelyn en ik hebben beide weinig water mee en zo worden we niet erg dorstig.

C9A6C184-7A67-4ACD-8210-7371B39DAA41

EFB8DEAD-D9BA-4165-A879-F0EFE6C7DC88

Het laatste half uur ga ik Emilio helpen met het veld uitmeten. Zo doe ik toch nog wat en gaat de tijd wat sneller. We moeten de punten die we uit hebben gemeten markeren door een gat te graven. Ik wil dit wel doen maar het mag niet van Emilio. Daar is het te warm voor dus doet hij het zelf. Mijn bijnaam is prinses Diana. Iedereen behandeld mij als een prinses en zorgt dat ik niet te veel werk doe. Als ik aan het werk ben helpen ze mij altijd. Het is wel leuk maar ik kan ook gewoon hard werken.

We gaan met zijn allen naar Parrita wat rondlopen en dingen kopen.

Woensdag

We gaan weer de koeien voeren en hierna grasmaaien met de weedwacker. Evelyn raakt perongeluk een kuikentje dat verstopt zat tussen het gras. Het is warm in de zon. Maar we verdoen weer veel tijd met kijken hoe Elmer de apparaten in orde maakt en kletsen over van alles.

Mario brengt ons bijna elke dag vers fruit van de boerderij. Soms papaya, mago, cas, bananen en vandaag is het genabena. Dit is zo lekker het smaakt als een ijsje.

148702DD-FA5E-4342-96C8-2870E77388A8

Donderdag

We gaan weer grasmaaien dat is zo niet mijn ding. Nu moeten Evelyn, Jason en ik alleen. We moeten zelf de apparaten ophalen en in orde maken. Ik ben ongeveer 5 minuten bezig en dan valt mijn weedwacker uit. We proberen allemaal om hem weer aan de loop te krijgen maar het wil niet lukken. Ik ga naar Elmer om hulp te vragen. Eerst mag ik hem helpen om met de tractor allemaal apparaten te verplaatsen. Dit vind ik niet erg want het neemt veel tijd en is best leuk. Elmer krijgt heb apparaat in 2 minuten weer aan de loop. Ik snap er niks van. Ik heb ongeveer een half uur gewerkt denk ik.

Na het werk hebben we een afscheid feestje, morgen gaat Evelyn weer weg en verder reizen. We maken allemaal verschillende verse sappen; mango, watermeloen, sinaasappel en appel. Het is erg lekker. Elmer komt ook even langs om afscheid te nemen. We doen spelletjes, we kletsen en aan het eind van de avond zijn we met zijn allen aan het dansen.

32A2E766-47A6-4E5D-B64E-E83B84449558

7194A2DF-460E-4528-A0A5-68AEAAE4E9EA

Vrijdag

Vandaag moeten we een speciaal soort gras gaan maaien wat voor is voor de koeien. Gelukkig niet met de weedwacker. Een tractor rijd met een grote grasmaaier en een tractor rijd met een wals over het gemaaide gras. Jason, Mario en ik zitten in de schaduw te wachten tot de kar vol is met gras. Dit duurt meer dan een half uur. Ik lig een beetje te dutten en te genieten van het uitzicht. Als de kar vol is word het op een bult gegooid. Elmer maakt met zijn tractor alles zo plat mogelijk. Wij moeten met de hooivork een beetje scheppen en zorgen dat het recht word. Dit duurt 5 minuten en ik heb geen idee wat we doen. Daarna gaan we weer in de schaduw zitten. Ik heb honger en we mogen mango’s gaan halen. Er zijn minstens 10 mango bomen op de boerderij. Jason en ik gaan opzoek naar rijpe mango’s die op de grond zijn gevallen. Die nemen we mee terug naar de werk plek. Dit is de mooiste dag van mijn vakantie denk ik. Lekker in de schaduw met Mario en Jason kletsen en mango’s eten. Ik heb 10 mango’s gegeten het zit over al mijn kleren en armen en gezicht, alles plakt. Zo maar lekker douchen.

Zaterdag

Jason gaat vandaag weg. Hij gaat zijn spullen inpakken. We maken samen schoon en eten nog wat. Ik ga ook mijn spullen pakken want ik heb besloten om morgen dan ook weg te gaan.

9CD1342A-9E02-4577-BB0B-24C89ECD054A

Zondag

Vandaag ruim ik de laatste dingen op dan ga ik ook. Het is zondag en blijkbaar rijden er minder bussen vandaag. Ik moet een uur wachten maar dat honderd niet ik heb geen haast. Eenmaal aangekomen in Manuel Antonio ga ik opzoek naar een hostel.

Nu ga ik naar het park. Onderweg vragen locals of ik naar het park gaan en ze wijzen mij de weg. Ik betaal voor een tour want zelf ben ik niet goed in het vinden van de dieren. De tourgids laat ons allemaal luiaards zien, bij sommige kunnen we zelfs het gezicht zien. Hij verteld dat er een spin is waarvan het web zo sterk is dat het Amerikaanse leger dit gebruikt om kogelvrije vesten van te maken. We komen bij het strand, hier hebben ze een wit strand. Het water is vel blauw en er is geen rip current dus ik kan lekker zwemmen. We zien nog een slang die een kikker aan het eten is.

6070C6E0-9886-497D-9FDE-3F05BAB1D984

4991AA76-CC9C-4651-B752-32F1D4DF46BA

DB25D6B1-6407-41F6-B164-5017A4B2B664

3A011CA5-6E89-4FA6-A317-DB2CBE737AF0

Ik heb honger dus ga lekker ergens eten. Hier hebben ze allemaal salsa en andere dans muziek. Er zijn weer mensen die het mij willen leren.

61D1EC8B-9CB4-41D8-B003-CB2CB14F0335

630D4A08-5FDC-4DA7-A314-87E16E949399

1. Marieke Gorter:
    5 mei 2019
    Geniet van je laatste weken en straks Veel plezier met je moeder in Costa Rica...
  2. Petra Vreugdenhil:
    5 mei 2019
    Heerlijk die mango’s!! Zo lekker zijn ze niet in Nederland denk ik: vers van de boom.
    Leuk dat je de luiaard gezien hebt. Sloom zijn ze he! Nu moet je Jelmer thuis leren salsa dansen. Dat kan hij denk ik wel goed😀😀😀. Veel plezier en mooie avonturen de laatste weken in Costa Rica. Liefs
  3. Janny Vreugdenhil:
    12 mei 2019
    Ha Yana,
    Wat kan jij goed en leuk vertellen wat je allemaal beleefd!
    Ik geniet van je verhalen.
    En wat is het mooi daar.
    Leuk al die foto’s
    Geniet er nog maar fijn van .
    Lieve groeten Oma Vreugdenhil 🍀 xx