Vleesvleesvlees

24 maart 2019 - La Garita, Costa Rica

Vrijdag

Vandaag gaan we aan het werk, het gaat beginnen. Natuurlijk wel rustig aan want zo gaat alles in Costa Rica. Eerst lekker koffie, ontbijten en zwemmen.

Er zijn vrachtwagens gekomen die dienen als koelkast, deze moeten worden bekleed met papier. Niet met A4 velletjes gelukkig, er zijn grote rollen papier die passen. Deze rollen we uit, snijden we af en plakken we vast. Verder moeten alle apparaten op de goede plek gezet worden. Het vlees word morgen in kratten gelegd en deze moeten ontsmet worden. Daarna worden de kratten afgespoeld met water, dit moet ik doen. Alles is doorweekt, mijn kleding, mijn schoenen, alles. Het geeft toch niet, droogt zo weer. Het is geen lange dag, we doen wat dingen, drinken wat bier onder het werk en zijn zo weer klaar.

Zaterdag

Vandaag is wat minder rustig; ontbijten en beginnen met werk. De slagers gaan messen slijpen en aan het werk. Het verschil met vorige week is dat er deze keer verse karkassen zijn aangekomen. De stukken vlees die niet kunnen dry-agen worden nu afgesneden.

D4E53D73-DA07-45F0-B140-3844962A117A

Mijn taak is de verschillende soorten steaks herkennen, nummeren, wegen en registreren. Als een hele koe klaar is moet ik via verschillende systemen de goede gegevens invoeren en selecteren en hiervan stickers afdrukken. Deze stickers worden gebruikt voor de laatste verpakking. Hier help ik ook af en toe mee. Verder moet ik extra stickers printen voor het gehakt wat word gemaakt. Dit word op zakken geplakt. Het vlees in de zakken moet platgedrukt worden en er netjes uitzien. Er is dus veel te doen en ik help overal mee. Maar voornamelijk ben ik de manager geworden van het registreer proces, wat Loray normaal doet.

Ondertussen begin ik erg moe te worden en af en toe moet ik in mijn ogen wrijven om het computerscherm nog goed te kunnen zien. Er worden mij vragen gesteld en ik stel vragen. We zingen met zijn allen mee met de muziek, sommige dansen. Het is erg gezellig maar ook vermoeiend. We gaan nog wat opruimen en schoonmaken en dan zijn we klaar.

We hebben van 07:00 s’ochtends tot 17:00 s’avonds gewerkt.  Ik ben zo moe ik voel mij net een zombie. Loray geeft mij een drankje en daar was ik erg aan toe. Ik loop rond maar weet niet echt wat ik doe. We gaan een soepje eten want vlees is iets waar iedereen genoeg van heeft gezien en geroken. Vannacht slaap ik als een roosje.

Zondag

Lekker uitslapen vandaag. Daarna ga ik uitzoeken waar ik heen ga. Ik vind het moeilijk om te beslissen. We moeten nog een paar dingen van gister opruimen en schoonmaken. Ik help een uurtje mee. Daarna ga ik zwemmen. S’middags ga ik met Loray en zijn dochtertje een wandeling maken. We gaan naar het Mora park. We nemen een van de hondjes mee. In het park is ook een hondje, die loopt de hele wandeling mee. Het is erg warm maar heel mooi. De weg gaat stijl naar boven en beneden. Het zijn weer zandpaden.

3E9128F5-711A-470C-A9FA-B409BC15A101

B85F318A-A892-42D4-9B70-74BE72012176

Na het wandelen hebben we een kleine bierproeverij van een brouwerij.

F041AB4B-F4B4-45E2-ACC8-71D4B75B8421

10FFD16D-0AF8-4876-AC17-4F51C8AB3C5F

Ik kan niet goed slapen, ik ben zenuwachtig voor morgen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Thecla:
    11 april 2019
    Nou Yana, dat je je nog eens zoveel met vlees bezig zou houden. Je weet er nu waarschijnlijk meer van dan je moeder. Wat mooi dat je Loray's taak mocht overnemen. Dan heeft hij veel vertrouwen in jou en dat snap ik wel want je bent handig en zorgvuldig met alles. En dan op reis, in je eentje en niet weten wat er gaat komen, logisch dat je het spannend vindt. Ik vond het vandaag al spannend dat ik schilderles ging geven aan 20 mensen met een verstandelijke beperking. Maar je kunt altijd meer dan je denkt dus dat reizen zal je vast ook goed af gaan. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Heel veel plezier en beleefs.