Luxe weekend ?!

17 maart 2019 - La Garita, Costa Rica

Vrijdag

Dit weekend ben ik dus bij Loray. De eerste dag mag ik lekker uitslapen. Dit is voor mij dat ik om 06:30 wakker word. Alles gaat sloom, rustig opstaan beetje rondlopen en ontbijten. Loray, zijn vrouw en kinderen zijn erg aardig en spreken ook Nederlands dus dat is wel leuk. Het is soms wel een beetje vreemd om hier te zijn. Het voelt alsof ik bij mijn baas in huis woon. Voor eten en drinken moet ik bij hun komen en door hun huis rommelen. Ik zit in het gasthuis dus heb wel mijn eigen plekje.

D5811F83-DE5E-4123-A4F2-15EA4D0FB87D

Het enige wat ik over het weekend weet is dat er word geslacht maar wat er precies gaat gebeuren weet ik niet. Dus ik loop wat rond over het terrein, speel met de honden en vraag af en toe of ik ook nog iets moet doen. Bij het huis hebben ze een zwembad. Hier ga ik lekker gebruik van maken. Ik wil wel werken maar er is niet zo veel voor mij om te doen.

In de middag mag ik stickers met het merk op de zakjes plakken waar het vlees in word verpakt. Kleine, middel en grote zakjes. De stickers moeten mooi recht zodat het er netjes uit ziet. Van Loray krijg ik een biertje voor tijdens het plakken, geen slecht werk denk ik zo.

5A49AE19-BEA2-4EB1-AB59-404FCFEA2A59

Met de dochter van Loray en een vriendinnetje ga ik naar het Rescue centre. Hier hebben ze dieren die mishandeld zijn of die huisdieren waren waar nier meer voor gezorgd kon worden. Er zijn papegaaien, eentje kan de opera zingen. Er zijn verschillende soorten aapjes. De vrouwtjes apen flirten met de mannelijke verzorgers. Er zijn wasberen en er zijn luiaards en baby’tjes. Een vrijwilliger geeft ons een rondleiding en verteld uitgebreid over de achtergrond van de dieren, het centrum en de verzorgers. Het is heel leuk en interessant.

74468EC1-6567-47C1-81B2-E04130963DEC

BF291271-7955-41A2-A1FD-7680712E13D0

A15BCA37-A851-4E5C-9413-4A89EE96A661

Zaterdag

Vandaag gaan we echt aan het werk. We beginnen om 07:00, eerst word een koelvrachtwagen klaargemaakt. De koeien zijn al geslacht en hebben net 45 dagen gehangen om te dry-age’n. De slachters moeten nu het vlees snijden.

Alle apparatuur word klaar gemaakt. Loray legt me uit wat er gaat gebeuren. Het vlees word gesneden en in zakjes gedaan. Deze worden met een apparaat luchtdicht verpakt. Daarna word alles gewogen en in een systeem gezet. Het vlees moet in een ander zakje. Hierop hebben we gister het logo geplakt. Op de achterkant moet nog een sticker met de naam van het vlees, het exacte gewicht en andere informatie. Ook dit zakje word dan weer dicht gemaakt met een apparaat. Alles word gesorteerd per soort vlees. Daarna gaat het de vriezer in.

883A6BE9-9E94-4ACB-B154-A15C7CA0C63A

369C17AE-269A-442B-AB61-CDDDEDA4172B

Er zijn acht koeien die gesneden moeten worden, er is dus veel werk te doen. We werken met 10 mensen samen om alles te doen. Er word Engels, Spaans en Nederlands gesproken af en toe spreek ik Nederlands tegen iemand die alleen Spaans kan, oeps. Het begin is moeizaam, het luchtdicht verpakken blijft mislukken. Uiteindelijk word het opgelost maar we lopen nu achter. Iedereen werkt erg hard en we halen de tijd weer in. Om half 2 hebben we alles klaar. Normaal duurt het tot s’avonds laat, we hebben het dus erg snel gedaan. Ondertussen heb ik ongeveer 7 uur gestaan. Mijn knieën doen erg veel pijn, ik kan bijna niet meer op mijn benen staan.

We gaan met zijn allen lunchen. Ze hebben een nieuw soort steak geprobeerd te snijden en deze gaan we proeven. Het smaakt lekker maar ik ben zelf niet echt fan van steaks in het algemeen. Loray gaat met wat mensen opruimen, schoonmaken en ontsmetten. Zelf ben ik vrij maar ik kan niks meer ik ga lekker ergens een beetje liggen lezen.

Zondag

We gaan allemaal lekker uitslapen, iedereen was moe van het werk. Ik maak voor mijzelf een lekker ontbijt en ga zwemmen.

338F9DC2-713D-4D27-93E4-07A6E0ECCC62

In de middag mag ik mee met Loray en zijn familie. We gaan wandelen op een berg waar erg mooi uitzicht moet zijn; pico blanco. Eerst gaan we lunchen bij een fishtaco restaurant.

We rijden bij de berg omhoog eerst over verharde wegen maar ook over dirt-roads met veel stenen en geschud. Aan de ene kant van de weg kijk ik uit over de central valey aan de andere kant zijn bergen aan dalen en veel natuur. Het is heel mooi om te zien.

Waar we lopen is niet echt een pad, het lijkt alsof er ooit een rivier heeft gelopen die is opgedroogd. Het is zand, stenen, bladeren en zoek je eigen ondergrond. Als ik in mijn eentje was gegaan had ik niet gedacht dat dit een pad was. Hier is de natuur niet aan de kant gegaan voor de mens en als je erdoorheen wil moet je accepteren dat je onder boomstammen door moet en tussen struiken door. Helaas zitten we in de wolken dus er is niet veel uitzicht, toch is het erg mooi. We lopen door verschillende microklimaten. Op de bomen groeit mos, planten en bloemen. Er is zo veel te zien, beschrijven is lastig en de foto’s doen geen eer aan de machtigheid van het bos.

A577EF1B-F121-42D2-A332-C5D9747E4293

DCC2991F-3CB2-46D0-9A2C-F4BA2A7D826E

1132F9DD-C106-4097-9BD9-AF761E474FB9

90323A29-E705-4498-BDC7-EE0AE6AB6A52

188D828E-D566-47F9-ABD7-CD62D1599FAF

D9CA1DF6-104D-4A4D-B584-0183DF526F66

Loray en zijn familie zijn volgens mij goed getraind want ze rennen bijna de stijle berg omhoog. Voor mij is het echt even wennen om de stijle berg op te lopen. Het is wel erg leuk en goed voor je conditie. Ik ben wel erg vies geworden.

46D882D0-228A-4F8A-8ED6-5F2FCF54DBD2

1. Petra Vreugdenhil:
    22 maart 2019
    Lieve Yana
    Wat een bijzondere dingen beleef je allemaal! Die pad herken ik. In Suriname zitten ook hele grote. Ze springen s avonds in de etensbak van de hond en daarna in zijn waterbak. Ze kunnen echt dik en groot zijn!
    Interessant verhaal over de cashew. In Suriname leerde ik dat de vrucht heel gezond is. Het helpt tegen blaasontsteking. Een papaya vind ik een lekkerder vrucht. Heerlijk om die zo dicht bij je te hebben groeien!
    Je baas spreekt Nederlands. Is hij Nederlander of familie? Lijkt me prettig om af en toe Nederlands te kunnen praten.
    Hoevaak moet je de koeien tellen?
    Waar haal je hooi vandaan? Regent het daar wel om het gras te laten groeien?
    Het vlees heb je vast in de koelte kunnen inpakken.
    Leuk om met je baas en zijn gezin de natuur in te gaan. Alleen zul je dat niet doen.
    Wat een prachtige foto’s maak je!!
    Die luiaard is denk ik leuk om te zien?
    Is het daar zoals je je had voorgesteld?
    Veel plezier en lekker werken. Hier is het nu mistig. Liefs
  2. Yana:
    22 maart 2019
    Hee Petra,
    De cashew vrucht kan je inderdaad eten en is erg lekker. Zal vast ook gezond zijn. De noot moet je vanaf blijven.
    Mijn baas (Loray) komt uit de usa, hij spreekt een beetje Nederlands. Zijn vrouw is Nederlands en komt uit Brabant, zij spreekt dus goed Nederlands. Dat is inderdaad wel prettig soms.
    De koeien worden elke dag geteld en tegelijk gekeken of ze gezond zijn. Ik ga niet altijd mee maar soms wel.
    Ze hebben een soort speciaal gras wat nat is, niet echt hooi. Het regent niet maar ze gebruiken een irigation system om het te laten groeien. Maar het heeft wel heel even geregend laatst.
    Het vlees pakken we in de schuur in dus iets koeler maar niet veel. Gaat daarna snel weer naar de vriezer, daar is het min28 graden. Daar ben ik liever niet langer dan 5 minuten.
    Heel leuk om een luiaard te zien ze zijn heel schattig, in het wild is moeilijker ze zijn goed gecamoufleerd.
    Het is anders dan ik me had voorgesteld maar wel heel leuk. :)
    Liefs
  3. Thecla:
    24 maart 2019
    Wouh Yana,
    Wat een belevenissen. Kan mij nog helemaal niet voorstellen dat ik over een aantal weken met jou daar rond mag lopen. Ik ben benieuwd hoe ik die hitte ga verdragen. Gelukkig hebben we een auto met airco, kunnen we af en toe afkoelen. Liefs